Kockduellen

Denna vecka är det Kockduell på skolan. Kockduellen kommer att äga rum på onsdag 11/10 under öppen dörr.

Kockduellen är en tävling med syfte att skapa ett större intresse för matlagning bland högstadieelever.

Det är elever som går i åk 8 och åk 9 som kommer att delta i tävlingen som består av 24 lag två elever/lag.

Kockduellen utförs i fyra delar: skoltävling, stadsfinal, kvalificering till riksfinalen och slutligen en riksfinal.

Tävlingen är baserad på att hemkunskapslektionen pågår under 120 minuter och inom denna tiden ska maten lagas, bedömas och köken ska städas.

Själva matlagningsmomentet i tävlingen pågår i 60 minuter. När 60 minuter har passerat presenterar lagen två tallrikar av en rätt som sedan kommer att bedömas av juryn.

När samtliga lag har tävlat på utses ett vinnande lag som går vidare till stadsfinal, resterande lag blir tvåor.

Poetry Slam Base Fusion

Onsdag 4/10 och torsdag 5/10 kommer eleverna på Stenbacka få höra och se på Poetry slam base fusion med Jonas Castell och poetry slam mästaren Maria Bielke von Sydow.

Det kommer att bjudas på Poesi till musik, texterna som framförs handlar om självkänsla, jämlikhet och identitet.

Studiehjälp

På torsdagar har du som elev på Stenbackaskolan möjlighet att få studiehjälp i sal 209 och 210.

Där kan du få hjälp med läxorna, plugga till prov eller något annat du behöver arbeta med.

Nederlaget

Vecka 39 ska våra elever i åk 8 och 9 gå på teater. De ska se en föreställning som heter Nederlaget.

Föreställningen handlar om att vara en i gänget, att tillhöra laget, att offra sig själv, att se det gemensamma målet.

Vad är det som krävs för att ett lag ska lyckas och vad förstör ett lag?

Den tar också upp frågor som varför det är så inne med coacher och teambuildning och vad är magin med sportens retorik?

Lines & Beats

Under v.19-22 kommer eleverna på skolan få delta i en musikworkshop med Lines & Beats som består av Ida "Adeé" Olsson, Albin "Eternal Wonder" Appelqvist och Ulf "Bitte" Appelqvist.

Under en timme skapar de tillsammans med eleverna ett beat bestående av trummor och ackordinstrument. Därefter skriver eleverna en text till musiken som skapats. Avslutningsvis sätts det ihop till en låt och spelas in.

Vinst i Pyghagoras Quest för andra året i rad!

Vilka duktiga elever vi har!

Stenbackaskolan vann distriktsfinalen i matematiktävlingen Pythagoras Quest för andra året i rad. Eleverna som deltog i laget var: Klara Dahlin åk 9, Maximilian Bergh åk 8 och Linus Johnsson åk 7.

Segern innebär att laget är kvalificerade för riksfinalen som går i Malmö senare under vårterminen.

Stort grattis!!

Stenbackaskolan deltar i Pythagoras Quest

Nu börjar det närma sig distriktsfinal i Pythagoras Quest!

Även detta år har Stenbackaskolan kvalat in för deltagande i den stora Distriktsfinalen. Pythagoras Quest är Sveriges största lagtävling i matematik för högstadieelever. Tävlingen arrangeras av Malmö Borgarskola och Sydsvenska handelskammaren.

Stenbackaskolan har genomfört en kvaltävling och i år var deltagandet på skolan extra högt, kanske pga. av framgången från förra året då Stenbacka kom så långt som till Riksfinal. Superroligt!

Vi håller tummarna för Klara Dahlin åk 9, Maximilian Bergh åk 8 och Linus Johnsson åk 7 när ni beger er till Karlskrona och Ehrenvärdskas gymnasium för distriktsfinal den 1 februari. Gänget är väl förberedda, preppade med kluriga strategier och en viss erfarenhet och rutin hos två av de tävlande.

Stort Lycka till!

Skogsprojekt åk 9

Eleverna i åk 9 har under torsdagen 29/9 och fredagen 30/9 varit ute i skogen i området kring Södra Hoka som ägs av Karlshamns kommun.

De här dagarna är ett samarbete mellan skolan, kommunens markförvaltare och LRF som handlar om skogens olika värden och hur man brukar skogen.

De fick veta hur man röjer och avverkar skog, vilken skog som har ett naturvärde och hur det går till att plantera ny skog. Under dagen diskuterades också skogens ekonomiska värde och andra värden som skogen har t ex ekologiska.

De fick även lära sig om olika yrken som man kan ha om man vill jobba med skog.

Kofsa åk 7

Nu är det dag för årets sjuor att besöka Kofsa detta sker under vecka 35 och 36.

Det är en heldag per klass som arrangeras av Karlshamns kommuns fritidsgårdar.

Under dagarna på Kofsa kommer de att göra olika samarbetsövningar och friluftsaktiviteter för att lära känna varandra.

På Kofsa får eleverna tillfälle att vistas i naturen och prova på olika friluftsaktiviteter.

Dagarna på Kofsa är också till för att ge mentorerna en möjlighet att lära känna klassen och varje enskild elev.

Glad påsk

Vi önskar er alla ett trevligt påsklov!